July 27, 2025

අධිවේගී මාර්ග වැනි සංවර්ධන ව්‍යාපෘතිවලදී, ඒ සඳහා ලංසු තැබීමට අපේක්ෂා කරන දේශීය පාර්ශවයන්ට මෙරට බැංකුවලින් ණය ලබා ගැනීම වෙනුවට විදේශයන්ගෙන් අරමුදල් හෝ ණය ලබා ගැනීමට සිදුවනු ඇති බව ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායක කැබිනට් මණ්ඩලයට දැනුම් දී ඇති බව වාර්තා වේ.

දේශීය කොන්ත්‍රාත්කරුවන් රාජ්‍ය බැංකුවලින් ණය ලබා ගතහොත්, ග්‍රාමීය මාර්ග ව්‍යාපෘති වැනි අනෙකුත් සංවර්ධන ව්‍යාපෘති සඳහා අරමුදල් සැපයීම නතර විය හැකි බව ජනාධිපතිවරයා පෙන්වා දී තිබේ.

කඩවත සහ මිරිගම අතර මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතියේ අර්ධ වශයෙන් ඉදිකරන ලද පළමු අදියර සම්පූර්ණ කිරීම සඳහා චීන රජයට අයත් ඉදිකිරීම් ආයතනයක් වන ලෝහ විද්‍යා සංස්ථාව (MCC) සමඟ ඉදිරියටත් කටයුතු කිරීමට රජය තීරණය කර ඇති බැවින් ජනාධිපතිවරයා මෙම උපදෙස් දී තිබේ.

ඇනහිට ඇති ව්‍යාපෘතිය දේශීය ලංසුකරුවන්ට භාර දීමට මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය මීට පෙර යෝජනා කර තිබුණද, විවිධ හේතු නිසා චීන සමාගම සමඟ කටයුතු කිරීමට රජය තීරණය කර තිබේ.

මහාමාර්ග නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය ප්‍රසන්න ගුණසේන පැවසුවේ, වෙනත් විකල්පයකට යෑමේ දී ඇති වූ ප්‍රායෝගික දුෂ්කරතා හේතුවෙන් චීන සමාගම සමඟ කටයුතු කිරීමට සහ චීන එක්සිම් බැංකුවෙන් අරමුදල් ලබා ගැනීමට රජය තීරණය කර ඇති බවයි.

චීන එක්සිම් බැංකුවෙන් ණය ලබා ගැනීම සඳහා, දැනටමත් ගිවිසුමකට එළඹ නැති සමාගමක් වන MCC තෝරා ගැනීමට සිදු වූ බව ඔහු පැවසීය.

කෙසේවෙතත් ණය සඳහා නව පොලී අනුපාතයක් සාකච්ඡා කර ආපසු ගෙවීමේ ක්‍රියාවලිය අමෙරිකානු ඩොලර්වලින් චීන මුදල්වලට වෙනස් කිරීමට ද ඔවුන්ට හැකි වී තිබේ.

MCC සමඟ කටයුතු කිරීමේ තවත් වාසියක් වන්නේ නව උපකරණ මිලදී ගැනීම වෙනුවට එකම යන්ත්‍රෝපකරණ භාවිත කිරීමට හැකි වීම බව නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය ගුණසේන පැවසීය.

ශ්‍රී ලංකාව ණය පැහැර හැරීමත් සමග 2022 අප්‍රේල් මාසයේදී චීන එක්සිම් බැංකුව සියලුම ණය ගෙවීම් අත්හිටුවීමෙන් පසු ව්‍යාපෘතිය අත්හිටුවා ඇත.

ඉදිකිරීම්වල සමහර කොටස් දැනටමත් පරිහාණියට ලක් වී ඇත.

ප්‍රමාද ගාස්තු ලෙස ව්‍යාපෘතියට රුපියල් මිලියන 20ක් එකතු වූ බව නියෝජ්‍ය අමාත්‍යවරයා පැවසීය.

කඩවත-මිරිගම කිලෝමීටර් 37ක කොටස මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ගයේ පළමු කොටසයි.

චීන එක්සිම් බැංකුව සහ ශ්‍රී ලංකාව අතර 2019 මාර්තු මාසයේදී ඊට අදාළ ණය ගිවිසුම අත්සන් කරන ලදී.

රජය ලබන මාසයේ ව්‍යාපෘතිය නැවත ආරම්භ කිරීමට අපේක්ෂා කරයි.