May 21, 2025

ණය ව්‍යාපෘතියක් ලෙස ක්‍රියාත්මක වූ නැගෙනහිර පළාතේ ඔලුවිල් වරාය ව්‍යාපෘතිය වසර දොළහක් තිස්සේ නිෂ්ක්‍රීයව පවතින තවත් සුදු අලියකු බවට පත්ව තිබේ.

ඔලුවිල් වරාය ව්‍යාපෘතිය සඳහා ණය ගිවිසුම 2008 මැයි 23 වැනි දින ඩෙන්මාර්කයේ නෝර්ඩියා බැංකුව සහ ශ්‍රී ලංකාවේ මුදල් හා සැලසුම් අමාත්‍යාංශය අතර අත්සන් කරන ලදී.

මුළු ව්‍යාපෘති පිරිවැය යුරෝ මිලියන 46ක් වූ අතර එය 2013 දී නිම කරන ලදී.

වරාය සහ ගුවන් සේවා නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය ජනිත කොඩිතුවක්කු පැවසුවේ වරාය දැන් භාවිතයට නොගෙන පවතින අතර වරායට පිවිසෙන ස්ථානයේ වැලි කඳු එකතු වීම නිසා යාත්‍රාවලට ප්‍රවේශ විය නොහැකි වී ඇති බවයි.

වරායේ ධීවර යාත්‍රා සඳහා කොටසක් ඇත.

වාණිජ වරාය මීටර් අටක ජල ගැඹුරක් සහිත මීටර් 330ක තොටුපළකින් සහ ධීවර වරාය මීටර් තුනක ජල ගැඹුරක් සහිත මීටර් 200ක තොටුපළකින් සමන්විත වේ.

ඔලුවිල් වරාය ආපසු ක්‍රියාත්මක කළ හැකි ආකාරය පිළිබඳ ශ්‍රී ලංකා වරාය අධිකාරිය අධ්‍යයනය කරමින් සිටින බව කොඩිතුවක්කු පැවසීය.

මෙම වරාය මුලින් ශ්‍රී ලංකාවේ නැගෙනහිර කලාපයේ අවශ්‍යතා සපුරාලීම සඳහා අදහස් කරන ලද අතර නැගෙනහිර නවෝදය වැඩසටහන යටතේ ඊට ප්‍රමුඛතාව ලබා දෙන ලදී.

ශ්‍රී ලංකාවේ වරායන් පහක් ඇති අතර ඉන් දෙකක් ගෙනහිර වෙරළ තීරයේ ත්‍රිකුණාමලය සහ ඔලුවිල් හි පිහිටා ඇත.

ඔලුවිල් වරාය ව්‍යාපෘතිය ශ්‍රී ලංකාවේ විදේශ අරමුදල් සහිත ව්‍යාපෘතිවල දිගු ලැයිස්තුවේ එකකි.

පසුගිය රජයන් ද එය රටේ යහපත සඳහා භාවිත කිරීමට අපොහොසත් විය.

විදේශීය අරමුදල් සපයන ව්‍යාපෘති සඳහා ඇතුළුවීමට හිතකර පරිසරයක් පවත්වා නොගැනීම හෝ කටුක දේශපාලන එදිරිවාදිකම් හෝ දූෂණය හේතුවෙන් තවමත් සම්පූර්ණ විභවය සාක්ෂාත් කර නොගත් ව්‍යාපෘති සඳහා එම පරිසරය නිර්මාණය කිරීම සම්බන්ධයෙන් කොළඹ සිටින විදේශීය රාජ්‍ය තාන්ත්‍රිකයන් කිහිප දෙනෙකු දේශපාලන නායකයන්ට විවේචනාත්මකව චෝදනා කර ඇත.

කොළඹ වරාය නගරය, නෙළුම් කුළුණ සහ මත්තල ගුවන්තොටුපළ ඊට සමහර උදාහරණ වේ.

කොළඹ වරාය නගර ව්‍යාපෘතිය 2014 දී ආරම්භ කර දශකයකට වැඩි කාලයක් ගතවී ඇතත්, ව්‍යාපෘතිය තවමත් එහි සම්පූර්ණ විභවයට ළඟා වී නොමැත.

කොළඹ වරාය නගර ව්‍යාපෘතිය ද 2014 දී ආරම්භ කර දශකයකට වැඩි කාලයක් ගතවී ඇතත්, ව්‍යාපෘතිය තවමත් එහි සම්පූර්ණ විභවයට ළඟා වී නොමැත.

කොළඹ වරාය නගර ව්‍යාපෘතිය තුළ ව්‍යාපාර ක්‍රියාත්මක වීමට සියයට සියයක් විදේශීය හිමිකාරිත්වයට අවසර දී ඇති අතර, ශක්තිමත් නියාමන රාමුවක් සහ ලෝක මට්ටමේ යටිතල පහසුකම් සමඟ, එය විදේශ ප්‍රාග්ධනය ආකර්ෂණය කර ගැනීම සඳහා උපක්‍රමශීලී අංග පෙන්නුම් කරයි.

මේ අතර, කන්කසන්තුරේ වරාය සංවර්ධනය සඳහා ඉන්දියාව අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 62ක ප්‍රදාන ආධාර ලබා දී ඇත.

කෙසේවෙතත්, රජය තවමත් ව්‍යාපෘතිය පිළිබඳ අවසාන වශයෙන් තීරණය කර නොමැත.

දැනට, එහි ශක්‍යතා අධ්‍යයනයක් සිදු වෙමින් පවතී.