November 2, 2025

වාහන ආනයනය සඳහා මේ වසරේ මේ දක්වා ඩොලර් බිලියන 1.8කට ආසන්න වටිනාකමකින් යුත් ණයවර ලිපි විවෘත කිරීමට රජය අවසර දී ඇති බව වෙළඳ, වාණිජ හා ආහාර සුරක්ෂිතතා නියෝජ්‍ය අමාත්‍යවරයා ප්‍රකාශ කතර තිබේ.

වෙළඳ, වාණිජ හා ආහාර සුරක්ෂිතතා නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය ආර්.එම්. ජයවර්ධන පවසා ඇත්තේ රජය ඩොලර් බිලියන 1.8ක් පමණ දක්වා ණයවර ලිපි විවෘත කිරීමට අවසර දී තිබියදීත්, මේ දක්වා ආනයනය කර ඇත්තේ ඩොලර් බිලියන 1.2කට ආසන්න වාහන පමණක් බවයි.

“රටට ඇවිත් තියෙන්නේ ඩොලර් බිලියන 1.2ක පමණ වාහන. විවෘත කරන ලද ණයවර ලිපි ප්‍රමාණයෙන්, මේ දක්වා වාහනවලින් 60%ක් විතර පමණයි ඇවිත් තියෙන්නේ,” ඔහු පැවසීය.

රජය මුලින් වාහන ආනයනකරුවන්ට ඩොලර් බිලියන 1.2ක් දක්වා ණයවර ලිපි විවෘත කිරීමට අවසර දී තිබූ බව නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය ජයවර්ධන පැවසීය.

කෙසේවෙතත්, ණයවර ලිපි වල මුළු වටිනාකම මෙම සීමාවට ළඟා වූ විට, රජය ක්‍රමයෙන් සීමාව ඩොලර් බිලියන 1.8ක් දක්වා වැඩි කළේය.

වර්තමානයේ ණයවර ලිපිද මෙම සංශෝධිත සීමාවට ළඟා වී ඇති බව ඔහු සඳහන් කළේය.

ශ්‍රී ලංකා රේගු මාධ්‍ය ප්‍රකාශක චන්දන පුංචිහේවා හෙළි කළේ වාහන 250,000ක් පමණ රටට ආනයනය කර ඇති නමුත් විවෘත කර ඇති නිශ්චිත ණයවර ලිපි ප්‍රමාණය පිළිබඳ තමා නොදන්නා බවයි.

දේශසීමා ණයවර ලිපි හරහා ආනයනය කිරීම හේතුවෙන් ශ්‍රී ලංකා රේගුව සතුව ඇති සිය ගණනක් වාහනවල ගැටළුව විසඳීම සඳහා මුදල් අමාත්‍යාංශය විසින් මෑතකදී නිකුත් කරන ලද රෙගුලාසි පිළිබඳ තවදුරටත් අදහස් දක්වමින් ඔහු ප්‍රකාශ කළේ මෙම පියවර රේගුව සහ එවැනි ණයවර ලිපි භාවිත කළ වාහන ආනයනකරුවන් අතර පවතින ආරවුල ඵලදායී ලෙස විසඳනු ඇත්ද යන්න තවමත් දැකගත හැකි බවයි.

“ගැසට් පත්‍රයට අනුව, වාහන ආනයනකරුවන්ට වාහනය ලබා ගත හැකියි. නමුත් ගැටළුව වන්නේ ඔවුන් එයට එකඟද යන්නයි, මොකද ගැසට් පත්‍රය යටතේ, ඔවුන් වාහනය ලියාපදිංචි කිරීමට යන්නේ නම් අමතර ගෙවීමක් කළ යුතුයි. එසේ නොමැතිනම්, ඔවුන්ට වාහනය වරායෙන් රැගෙන ගොස් ගැටළුව විසඳන තෙක් ලියාපදිංචි නොකර නිවසේ තබා ගත හැකියි. ඔවුන් අමතර ගෙවීම කිරීමට කැමති නම්, ඔවුන්ට අමතර 35%ක් ගෙවීමට සිදුවනවා. මෙය දඩ ගාස්තුවකට සමානයි. එය එකතු කර ආනයන හා අපනයන පාලන දෙපාර්තමේන්තුවට ගෙවනු ලබනවා. ඔවුන් එසේ කිරීමට කැමති නම්, ඔවුන්ට වාහනය ලියාපදිංචි කළ හැකියි. කෙසේවෙතත්, ඔවුන් අමතර ගෙවීම කිරීමට කැමති නැතිනම්, ඔවුන්ට එම මුදල සඳහා බැංකු ඇපකරයක් ලබා දී වාහනය රැගෙන ගොස් ලියාපදිංචි නොකර නිවසේ තබා ගත හැකියි.” පුංචිහේවා තවදුරටත් පැවසීය.

දේශසීමා හරහා සිදු කරන ලද ණයවර ලිපි සම්බන්ධයෙන් ගැටලුව පැන නගින්නේ, ඉහත සඳහන් 2013 ගැසට් නිවේදනයේ ඉංග්‍රීසි අනුවාදයේ වගන්තියක් ශ්‍රී ලංකා රේගුව විසින් හදිසියේ බලාත්මක කිරීම හේතුවෙනි.

එම වගන්තියේ සඳහන් වන්නේ ආනයන ලේඛන තුන්වැනි රටක බැංකුවකින් නොව අපනයන රටේ අනුරූප බැංකුවකින් මුද්‍රා තැබිය යුතු බවයි.

කෙසේවෙතත්, වාහන ආනයනකරුවන් තර්ක කර ඇත්තේ මෙම අර්ථ නිරූපණය ගැසට් පත්‍රයේ සිංහල අනුවාදයට පටහැනි බවයි.

එය එවැනි භූගෝලීය සීමාවකින් තොරව වඩාත් පුළුල් ලෙස ‘අපනයන නියෝජිතයාගේ බැංකුව’ වෙත යොමු කරන බව ඔවුහු සඳහන් කරති.