October 16, 2025

හම්බන්තොට අන්තර්ජාතික වරාය සමූහය 2017 සිට හම්බන්තොට මහ නගර සභාවට ගෙවිය යුතු නාගරික බදු රුපියල් මිලියන 140කට ආසන්න මුදලක් ගෙවීමට අපොහොසත් වී ඇති බව හම්බන්තොට නගරාධිපති ඩී.ඒ. ගාමිණී අනාවරණ කළේය.

මහ නගර සභා මාසික රැස්වීමේදී අදහස් දක්වමින් නගරාධිපතිවරයා පැවසුවේ පසුගිය සතියේ වරාය කළමනාකාරිත්වය සමඟ පැවති සාකච්ඡාවකදී, මුළු හිඟ මුදලින් රුපියල් මිලියන 1ක් පමණ පමණක් මාර්ගගත ගනුදෙනුවක් හරහා මහ නගර සභා ගිණුමට බැර කර ඇති බව අනාවරණ වූ බවයි.

නාගරික කොමසාරිස්වරයා ගෙවීම ලැබුණු බව තහවුරු කර ඇති බව ඔහු වැඩිදුරටත් පැවසීය.

නගරාධිපතිවරයාට අනුව, තක්සේරු දෙපාර්තමේන්තුව විසින් කරන ලද තක්සේරු කිරීම් මත පදනම්ව, 2017 සිට කාර්තුවකට රුපියල් මිලියන 6ක් ලෙස හම්බන්තොට අන්තර්ජාතික වරාය සමූහය නාගරික බදු සඳහා තක්සේරු කර ඇත.

සමාගම නාගරික බදු ගෙවීමට බැඳී සිටින බව පිළිගත් නමුත් තක්සේරු ක්‍රියාවලියේ විනිවිදභාවය වටා ඇති ගැටළු හේතුවෙන් ගෙවීම් ප්‍රමාද වී ඇති බව හම්බන්තොට අන්තර්ජාතික වරාය සමූහයේ පිරිස් කළමනාකරු ජීවන් ප්‍රේමසාර පැවසීය.

බදු අය කළ හැකි වටිනාකම තීරණය කළේ කෙසේද යන්න පිළිබඳ නිවැරදි පැහැදිලි කිරීමක් නොමැති බැවින්, වරාය කළමනාකාරිත්වය හම්බන්තොට මහ නගර සභාව වෙතින් පැහැදිලි කිරීමක් ඉල්ලා ඇති බව ඔහු පැහැදිලි කළේය.

කෙසේවෙතත්, තක්සේරුව නගර සභාව විසින් නොව තක්සේරු දෙපාර්තමේන්තුව විසින් සිදු කර ඇති බැවින්, සභාවට සවිස්තරාත්මක ප්‍රතිචාරයක් ලබා දීමට නොහැකි වී ඇත.

තක්සේරු කරන ලද කාර්තුමය බද්ද, ආසන්න වශයෙන් රුපියල් මිලියන 6ක් වන අතර, 2024 වන විට සැළකිව යුතු මුදලක් දක්වා වර්ධනය වී ඇති බව ප්‍රේමසර සඳහන් කළේය.

සාකච්ඡා වට කිහිපයක් පවත්වා ඇතත්, වරාය මේ දක්වා හොඳ හිත පවත්වා ගැනීමට අර්ධ ගෙවීමක් පමණක් කර ඇත.

වරායේ තෙල් පර්යන්තය වාර්ෂිකව නාගරික බදු රුපියල් 100,000කට වඩා අඩු මුදලක් ගෙවන බවත්, කොළඹ වරාය පවා එතරම් ඉහළ තක්සේරුවකට යටත් නොවන බවත් ඔහු පෙන්වා දුන්නේය.

“හම්බන්තොට වරාය දැනටමත් පාඩු ලබමින් ක්‍රියාත්මක වන්නේ,” යනුවෙන් ඔහු පැවසුවේය.

බදු තක්සේරු ක්‍රියාවලියේදී පැහැදිලි බවක් සහ සාධාරණත්වයක් ලබා ගැනීම සඳහා සහාය ඉල්ලා දකුණු පළාත් ආණ්ඩුකාරවරයා සමඟ රැස්වීමක් කළමනාකරණය ඉල්ලා ඇති බව ද ඔහු සඳහන් කළේය.

ඔහු තවදුරටත් සඳහන් කළේ, 2017 වසරට පෙර සිටම වරාය ක්‍රියාත්මක වී ඇති බවත්, එම කාලය තුළ කිසිදු නාගරික බදු තක්සේරුවක් කර හෝ ගෙවා නොමැති බවත්ය.

තක්සේරු ක්‍රමය හඳුන්වා දෙනු ලැබුවේ 2017 වසරෙන් පසුව වන අතර, වත්මන් තක්සේරුව තීරණය කරන ආකාරය පිළිබඳ වරාය කළමනාකාරිත්වයට පැහැදිලි අවබෝධයක් අවශ්‍ය වී තිබේ.