May 11, 2025

කේරළයේ විජින්ජාම් වරාය මගින් කොළඹට නැවතුමක් නොමැතිව යාත්‍රා නැවත මාර්ගගත කිරීම සහතික කිරීමට නියමිත බැවින්, ප්‍රතිනැව්ගත කිරීමේ ව්‍යාපාරය ඉන්දියාවට හරවා යැවීමේ තර්ජනය යථාර්ථයක් බවට පත්වීමට ආසන්න වී තිබේ.

මව් යාත්‍රා ඉදිරියේදී ඉන්දියාවට පැමිණෙන බැවින් ශ්‍රී ලංකාව පෝෂක වරායක් වනු ඇති බව ගෝලීය නැව්කරුවන්ගේ සංසදයේ සභාපති ෂෝන් වැන් ඩෝට් සඳහන් කරයි.

කොළඹ වරායේ ප්‍රධාන ආදායමක් පැමිණෙන්නේ ඉන්දියාවට සහ බංග්ලාදේශයට ප්‍රතිනැව්ගත කිරීමේ මෙහෙයුම්වලිනි.

කලාපයේ අනෙකුත් අය සමඟ තරඟකාරීව සිටීමට නම් ශ්‍රී ලංකාව කොළඹ වරායේ කාර්යක්ෂමතා මට්ටම් වැඩිදියුණු කළ යුතු බව ඔහු සඳහන් කළේය.

ඊට අමතරව, කොළඹ වරාය ඔවුන්ගේ මෙහෙයුම් සිදුකිරීම වෙනුවෙන් නැව් මාර්ග සඳහා ආකර්ෂණීයව පවතින බවත් නව ඉන්දියානු වරායට නොයන බවත් සහතික කරන මිල ගණන් අනුගමනය කිරීමට ද වරායට අවශ්‍ය වේ.

මේ සම්බන්ධයෙන්, පර්යන්තවල ආයෝජනය කිරීමට නැව් මාර්ග සාදරයෙන් පිළිගන්නා බලධාරීන් කෙරෙහි කර්මාන්තය සැමවිටම උනන්දු වී ඇත.

නමුත් වෘත්තීය සමිති ඇතුළු විවිධ පාර්ශවයන්ගෙන් අඛණ්ඩ විරෝධය මෙම ආයෝජන සඳහා බාධක ගණනාවක් නිර්මාණය කර ඇත.

“අපි නැව් මාර්ග ආයෝජනය කිරීමට ඉඩ දිය යුතුයි. වත්මන් තත්ත්වය කොළඹට එතරම් සුබදායක නැහැ.” යනුවෙන් වැන් ඩෝර්ට් වැඩිදුරටත් පැවසීය.

මෙහි නවතම පර්යන්තය වන අදානි විසින් පවත්වාගෙන යනු ලබන බටහිර බහාලුම් පර්යන්තය ක්‍රියාත්මක වීමට පටන්ගෙන ඇති අතර, නැව් මාර්ග කේරළ වරායට නැවත යොමු කිරීම සහතික කිරීම සඳහා ප්‍රතිනැව්ගත කිරීමේ ගමනාගමනයෙන් කොටසක් විජින්ජාම් වෙත මාරු කළ හැකිය.

අදානි වරාය සහ විශේෂ ආර්ථික කලාප කළමනාකාර අධ්‍යක්ෂ කරන් අදානි උපුටා දක්වමින් ඉන්දියාවේ ඉකොනොමික් ටයිම්ස් පුවත්පත වාර්තා කරන්නේ වසරක් ඇතුළත ඉන්දියාවේ සියලුම ප්‍රතිනැව්ගත කිරීමේ භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය විජින්ජාම් වරායෙන් හසුරුවන බැවින් මෙම උපායමාර්ගික ගැඹුරු මුහුදු සමුද්‍ර ව්‍යාපෘතිය වඩා හොඳ බවයි.

ඉන්දියාවේ ප්‍රතිනැව්ගත කිරීමේ භාණ්ඩ ප්‍රවාහනයෙන් සියයට 75ක් පමණ ඉන්දියාවෙන් පිටත වරායන්හි හසුරුවන බවත්, එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස ඉන්දියානු වරායන්ට සෑම වසරකම අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 200-220 දක්වා විභව ආදායමක් අහිමි වන බවත් සඳහන් වේ.

කොළඹ ප්‍රධාන ව්‍යාපාරය ප්‍රතිනැව්ගත කිරීම වන අතර මෙම පරිමාවෙන් සියයට 70කට වඩා ඉන්දියාවට යොමු වේ.

මෙම නවතම වර්ධනයන් සහ විජින්ජාම් හිදී ලබා දී ඇති තරඟකාරී දීමනා කොළඹ වරායට අහිමි වීමේ හැකියාව පිළිබඳ අදහස් දක්වමින් ශ්‍රී ලංකා වරාය අධිකාරියේ සභාපති අද්මිරාල් සිරිමෙවන් රණසිංහ පැවසුවේ ඉලක්කවලට අනුකූලව ඔවුන්ට එතරම් විශාල ගමනාගමන සංඛ්‍යාවක් ආකර්ෂණය කර ගැනීමට නොහැකි බවයි.

2024 දී කොළඹ බහලුම් ඒකක මිලියන 7.8ක් ලබාගෙන ඇති අතර 2027 වන විට විජින්ජාම් හිදී ඉලක්ක කර ඇත්තේ බහලුම් ඒකක මිලියන 3.5ක් පමණක් ඇති බැවින් ඔවුන්ට එතරම් විශාල ගමනාගමන ප්‍රමාණයක් ආකර්ෂණය කර ගැනීමට නොහැකි බව ඔහු පෙන්වා දුන්නේය.