June 1, 2025

මාස දෙකකට පෙර ආනයන තහනම ඉවත් කිරීමෙන් පසු, 2025 අප්‍රේල් මාසයේදී ශ්‍රී ලංකාව අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 107ක පෞද්ගලික වාහන ආනයනය කර ඇති බව නිල දත්ත පෙන්වාදෙයි.

ණය සමඟ සම්බන්ධ ආයෝජන භාණ්ඩ ආනයනය අප්‍රේල් මාසයේදී ඩොලර් මිලියන 344ක් වූ අතර එය පෙර වසරට වඩා ඩොලර් මිලියන 115කින් වැඩි විය.

ආයෝජන භාණ්ඩවලට වාණිජ වාහන ඩොලර් මිලියන 26.9ක් ඇතුළත් විය.

මුදල් මුද්‍රණය කිරීම පිළිබඳ අනතුරු ඇඟවීමෙන් පසු, අනුපාතය අඩු කිරීම සඳහා බැංකු පද්ධතියට විශාල ද්‍රවශීලතාවක් එන්නත් කරන ලද 2024 දෙසැම්බර් මාසයේදී ශ්‍රී ලංකාවේ ආයෝජන භාණ්ඩ ආනයනය ඩොලර් මිලියන 400කට ආසන්න විය.

අර්බුදකාරී වසරවලදී, ගොඩනැගිලි ද්‍රව්‍ය සහ යන්ත්‍රෝපකරණ ආනයනය කිරීම සඳහා මුද්‍රිත මුදල් අඩු පොලී ණය දිරිමත් කරන ලද බැවින් ආයෝජන භාණ්ඩ ආනයනය මසකට ඩොලර් මිලියන 400ක් පමණ විය.

2021 දී, ආයෝජන භාණ්ඩ ආනයනය ඩොලර් බිලියන 4.46ක් වූ අතර මෝටර් රථ ආනයනය තහනම් කරන ලද බැවින් මූලික ලෝහ සඳහා තවත් ඩොලර් මිලියන 866ක් ගොස් තිබේ.

ආනයනයට ඉඩ ලැබුණු විට, පුද්ගලයන්ට බැංකුවලින් තැන්පතු ඉවත්කර ගතහැකි අතර වාහනයේ වටිනාකම අනුව සියයට 50ක් හෝ ඊට වැඩි ණය මුදලක් ලබාගත හැකිය.

මහ බැංකු ද්‍රවශීලතා එන්නත් මඟින් බැංකුවලට තැන්පතු නොමැතිව ණය දීමට ඉඩ සලසයි.

විශේෂ ආනයන සඳහා බදු පැනවීම හෝ තහනම් කිරීම, විවෘත වෙළඳපොළ මෙහෙයුම් සමඟ අනුපාත අඩු කළහොත් කිසිදු තේරුමක් නැති බව විශ්ලේෂකයන් පෙන්වා දී ඇත.

මුද්‍රිත මුදල් නොමැති විට, එක් ආනයනයකට තවත් ආනයනයක් අවහිර කිරීමට සිදුවේ.

එම නිසා ආනයන පාලනය (හෝ විනිමය පාලනය) හෝ ආනයන ආදේශනය මහ බැංකුවේ දෝෂ සහිත මෙහෙයුම් රාමුවකින් පැන නගින බාහිර අර්බුද විසඳීමට අසමත් වේ.