October 26, 2025

ගුරු සංගම්වල දැඩි විරෝධතා නොතකා, ලබන වසරේ සිට පුළුල් පරාසයක අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණ ක්‍රියාත්මක කිරීමට අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය කැපවී සිටින බව නැවත තහවුරු කර තිබේ.

යෝජිත ප්‍රතිසංස්කරණවලට මොඩියුල පාදක සහ ණය පාදක ඉගෙනුම් ක්‍රමයක් හඳුන්වාදීම සහ 7 සහ ඊට ඉහළ ශ්‍රේණිවල සිසුන් සඳහා පාසල් කාලය විනාඩි 30කින් දීර්ඝ කිරීම ඇතුළත් වේ.

අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ ලේකම් නාලක කළුවැව ප්‍රකාශ කර ඇත්තේ පාසල් වේලාවන් දීර්ඝ කිරීම ප්‍රතිසංස්කරණ පැකේජයේ අත්‍යවශ්‍ය සහ වෙනස් කළ නොහැකි කොටසක් බවයි.

අවසන් තීරණය ගැනීමට පෙර අමාත්‍යාංශය වෘත්තීය සමිති ඇතුළු බහු පාර්ශ්වකරුවන් සමඟ සාකච්ඡා පවත්වා ඇති බව ඔහු පැහැදිලි කළේය.

“මෙම තීරණය ගැනීමට පෙර අපි සියලුම පාර්ශවයන්ගෙන් පාහේ උපදෙස් ලබාගත්තා, මෙම වෙනස සඳහා අවශ්‍යතාව ප්‍රතිසංස්කරණයේ ස්වභාවයෙන්ම සෘජුවම පැමිණෙනවා. අපි මෙම වෙනස්කම් ක්‍රියාත්මක කරන විට, පාසල් කාල ගැළපීමක් අත්‍යවශ්‍යයි,” කළුවැව පැවසීය.

අමාත්‍යාංශයේ ප්‍රතිසංස්කරණ වැඩසටහන සාම්ප්‍රදායික, න්‍යාය මත පදනම් වූ ඉගැන්වීමේ ප්‍රවේශය වඩාත් අන්තර්ක්‍රියාකාරී සහ කුසලතා-නැඹුරු ආකෘතියකින් ප්‍රතිස්ථාපනය කිරීම අරමුණු කර තිබේ.

කළුවැවට අනුව, මෙම මාරුව සිසුන් සහ ගුරුවරුන් අතර වැඩි පන්ති කාමර සම්බන්ධතාවක් ඇති කරන අතර, එය වත්මන් කාල ව්‍යුහය තුළ සාක්ෂාත් කරගත නොහැකිය.

“අපි සමස්ත පද්ධතියම වෙනස් කරමින්, ගුරුවරුන් පෙළපොත් මත විශ්වාසය තබන ඒකපාර්ශ්වික ක්‍රමයෙන් ඉවත් වෙමින් සිටිනවා,” ඔහු පැවසීය.

“ජාතික අධ්‍යාපන ආයතනයට මුලින් පැයක කාලයක් අවශ්‍ය වුණා. ප්‍රායෝගික අවස්ථා සළකා බැලීමෙන් පසු, අපි මිනිත්තු 50ක කාල පරිච්ඡේද තීරණය කර දිනකට මුළු කාල පරිච්ඡේද ගණන අටේ සිට හත දක්වා අඩු කළා. මෙම ගැළපීම මූලික වන අතර එය නැවත සකස් කිරීමට අපට හැකියාවක් නැහැ.” යායි ඔහු පෙන්වා දුන්නේය.

පවතින කාලසටහන යටතේ ප්‍රතිසංස්කරණ අඛණ්ඩව කරගෙන යෑම කළ නොහැකි වනු ඇති බවත්, එය නව විෂයමාලා ආකෘතියේ අරමුණ පරාජය කරන බවත් ඔහු පැවසීය.

කෙසේවෙතත්, ප්‍රතිසංස්කරණ ලංකා ගුරු සංගමය ප්‍රමුඛ ගුරු වෘත්තීය සමිති කිහිපයක් මෙය දැඩි විවේචනයට ලක්කර ඇත.

එහි ප්‍රධාන ලේකම් ජෝසප් ස්ටාලින්, සිසුන්ට හානි කළ හැකි ‘පර්යේෂණ නොකළ සහ පරීක්ෂා නොකළ ක්‍රමයක්’ ක්‍රියාත්මක කරන බවට අමාත්‍යාංශයට චෝදනා කළේය.

“අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණ අවශ්‍ය බව අපි, වෘත්තීය සමිති හැටියට එකඟ වෙනවා,” ස්ටාලින් පැවසීය.

“ඒත්, සැබෑ ප්‍රතිසංස්කරණ පවතින ගැටළුවලට විසඳුම් ලබා දිය යුතුයි. පාසල් වේලාවන් පැය භාගයකින් දීර්ඝ කිරීමෙන් අධ්‍යාපනයේ සැබෑ ගැටළු විසඳෙන්නේ නැහැ. අමාත්‍යාංශය නිසි පර්යේෂණ හෝ නියමු පරීක්ෂණ පවත්වා නැහැ. රට පුරා වෙනස්කම් ක්‍රියාත්මක කිරීමෙන් පසු නියමු පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට ඔවුන් සැලසුම් කරන්නේ. ප්‍රතිසංස්කරණ අසාර්ථක වුවහොත් එය දරුවන්ට අහිතකර බලපෑමක් ඇති කරයි,” ඔහු පැවසීය.

නව විෂය මාලාව වත්මන් රජයේ මුල් මුලපිරීමක් නොව, පෙර පරිපාලනයෙන් නැවත පණ ගැන්වූ යෝජනාවක් බව වෘත්තීය සමිති නායකයා තවදුරටත් චෝදනා කළේය.

“මෙම සංකල්පය ගෝඨාභය රාජපක්ෂ රජය යටතේ ආරම්භ වුණේ,” ඔහු පැවසීය.

“වෛද්‍යවරුන් ඇතුළු විශේෂඥයන් කිහිප දෙනෙකු විසින් දැනටමත් එයට එරෙහිව උපදෙස් දී තිබෙනවා, නමුත් අමාත්‍යාංශය සවන් දී නැහැ. ඔවුන් වෘත්තීය සමිතිවල උපදෙස් ලබා ගැනීමටත් අපොහොසත් වී තිබෙනවා. ඔවුන් කිසිදු විධිමත් ප්‍රතිපත්ති ලේඛනයක් නොමැතිව ඉදිරිපත් කිරීමක් පමණයි ලබා දුන්නේ.” යැයි ඔහු පැවසීය.

යෝජිත විෂය මාලාව සිසුන් මත අධ්‍යයන බර අඩු කිරීමට වඩා වැඩි කිරීම සම්බන්ධයෙන් ද ස්ටාලින් විවේචනය කළේය.

“ළමුන් දැනට විෂයයන් නවයක් සඳහා පෙනී සිටින නමුත් නව ක්‍රමය එම සංඛ්‍යාව 14 දක්වා ඉහළ නංවවනවා,” ඔහු පැවසීය.

“නොවැම්බර් 4 වන විට අමාත්‍යාංශය ධනාත්මකව ප්‍රතිචාර නොදක්වනවා නම්, දෙසැම්බර් පළමු සතියේ සියලුම වෘත්තීය සමිති ඒකාබද්ධව ඒකාබද්ධ වෘත්තීය සමිති ක්‍රියාමාර්ගයකට එළඹෙනවා.” යැයි ඔහු සඳහන් කළේය.

මෙම ප්‍රකාශයන්ට ප්‍රතිචාර දක්වමින්, අමාත්‍යාංශය වෘත්තීය සමිති සමඟ සාකච්ඡා කිරීමට අපොහොසත් වූ බවට එල්ල වන චෝදනා ප්‍රතික්ෂේප කළ කළුවැව, විධිමත් රැස්වීම් දෙකක් පවත්වා ඇති නමුත්, වෘත්තීය සමිති නියෝජිතයන් අවස්ථා දෙකේදීම ඉවත්ව ගොස් ඇති බව ප්‍රකාශ කළේය.

පාසල් වේලාවන් දීර්ඝ කිරීමට අමාත්‍යාංශය ගත් තීරණය අවසාන තීරණය බව කළුවැව අවධාරණය කළේය.

“අපි දැනටමත් චක්‍රලේඛය නිකුත් කරලා තියෙන්නේ, අපි පසුබැසීමට සැලසුම් කරන්නේ නැහැ. වෘත්තීය සමිතිවලට වෘත්තීය සමිති ක්‍රියාමාර්ග ගත යුතු යැයි හැඟේ නම්, එය ඔවුන්ගේ අයිතියක්. නමුත් අපගේ පැත්තෙන්, ප්‍රතිසංස්කරණ අත්‍යවශ්‍ය බැවින් කාල දීර්ඝ කිරීම නැවත සළකා බැලීමට කිසිදු පදනමක් නැහැ.” යැයි ලේකම්වරයා පැවසීය.

අවිධිමත් ප්‍රතිපෝෂණ ගුරුවරුන් අතර සීමිත ප්‍රතිරෝධයක් පෙන්නුම් කළ බව සඳහන් කරමින්, පුළුල් ගුරු ප්‍රජාව වෙනසට විරුද්ධ වූ බවට වූ මතය ද ඔහු ප්‍රතික්ෂේප කළේය.

“අපට 200,000-300,000 ගුරුවරුන්ගෙන් සෑම කෙනෙකුගෙන්ම තනි තනිව උපදෙස් ලබා ගන්න බැහැ,” කළුවැව පැවසීය.

“නමුත් අපි බොහෝ දෙනෙකු සමඟ පෞද්ගලිකව කතා කළා, අති බහුතරය පැය භාගයක දීර්ඝ කිරීමට දැඩි ලෙස විරුද්ධ නොවන බව අපි දන්නවා.” යැයි ඔහු පැවසීය.

වෘත්තීය සමිති විසින් මතු කරන ලද ප්‍රධාන පැමිණිල්ලක් වන නියමු පරීක්ෂණ ප්‍රශ්නය සම්බන්ධයෙන්, අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශ ලේකම්වරයා පිළිගත්තේ ජාතික අධ්‍යාපන ආයතනය පුළුල් අත්හදා බැලීම් සිදු කර නොමැති අතර, සීමිත නියමු අභ්‍යාස සිදු කර ඇති බවයි.

“ජාතික අධ්‍යාපන ආයතනය යම් ආකාරයක නියමු කාර්යයක් සිදු කර තිබෙනවා, නමුත් පුළුල් ලෙස නොවෙයි. කෙසේවෙතත්, ලබන වසරේ පළමු වාරයේ සිට, අපි ක්‍රියාත්මක කිරීම සමීපව නිරීක්ෂණය කරනවා. අපි එය නියමු වැඩසටහනක් ලෙස හඳුන්වන්නේ නැහැ, නමුත් සැබෑ ජීවිතයේ තත්ත්වයන් තුළ ප්‍රතිඵල නිරීක්ෂණය කරනවා. කිසියම් ගැටළුවක් ඇති වුවහොත්, අපි ගැළපීම් සඳහා විවෘතයි,” ඔහු පැවසීය.