November 3, 2025

වාහන ආනයන සීමා ඉවත් කිරීමෙන් මාස පහකට පසු, මෙරට වාහන වෙළඳපොළ සාම්ප්‍රදායික ඉන්ධන බලයෙන් ක්‍රියාත්මක වන වාහනවල සිට විදුලි වාහන වෙත යොමුවීමේ වැඩිවීමක් නිරීක්ෂණය වේ.

සැබෑ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යය වුයේ මෙම වසර මුලදී, රජය පෙබරවාරි 1 වැනිදා විදුලි වාහන ආනයනය සඳහා වූ සීමාවන් ඉවත් කිරීමයි.

එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස, විදුලි මෝටර් රථ සඳහා ශ්‍රී ලාංකිකයන්ට වඩාත් ප්‍රවේශ විය හැකි විය.

එතැන් සිට ශ්‍රී ලංකාවේ විදුලි වාහන ආනයනය වර්ධනය වී ඇත.

නිල සංඛ්‍යාලේඛනවලට අනුව, ශ්‍රී ලංකාව මාස අටක් තුළ සියලුම කාණ්ඩ හරහා නව විදුලි මෝටර් රථ 33,974ක් ආනයනය කළ අතර, මුළු පිරිවැය, රක්ෂණ සහ භාණ්ඩ ප්‍රවාහන (CIF) වටිනාකම රුපියල් බිලියන 28 ඉක්මවයි.

ජනවාරි මාසයේදී, සීමාව ඉවත් කිරීමට පෙර, මුළු විදුලි වාහන ආනයන ප්‍රමාණය ඒකක 1,717ක් වූ අතර එහි වටිනාකම රුපියල් 553,894,691කි.

ප්‍රතිපත්ති වෙනස් වීමෙන් පසු වහාම පරිමාව සහ වටිනාකම ඉහළ ගොස්, අප්‍රේල් මාසයේදී උපරිමයට පැමිණ අගෝස්තු මාසය දක්වා ශක්තිමත්ව පැවතිණි.

ද්විත්ව වෙළඳපොළ යථාර්ථයක් මෙම උත්පාතය සංලක්ෂිත කරයි.

ඉහළ පරිමාවකින් යුත්, දැරිය හැකි විදුලි යතුරුපැදි සහ මොපෙඩ් (HS 8711) ඒකක ගණන වැඩි කළ අතර, වසරේ මුල් මාස හතර තුළ ඒකක 9,000කට වඩා සහ ජනවාරි සිට අගෝස්තු දක්වා කාල සීමාව තුළ ඒකක 29,000කට වඩා වැඩි විය.

මේ අතර, ඉහළ වටිනාකමකින් යුත් විදුලි මෝටර් රථ අංශය (HS 8703) මුළු වටිනාකමෙන් බහුතරයක් වී තිබිණි.

මෙම වසරේ ජනවාරි සිට මැයි දක්වා අර්ධ ගණනය කිරීම් මත පදනම්ව වුවද, එම මෝටර් රථ සඳහා CIF වටිනාකම දැනටමත් රුපියල් බිලියන 10කි.

ජනවාරි සිට අගෝස්තු දක්වා කාලය තුළ පමණක් විදුලි මෝටර් රථ සඳහා CIF වටිනාකම රුපියල් බිලියන 22කට වඩා වැඩි වූ අතර එම කාලය තුළ ඒකක 4,000කට වඩා වැඩියෙන් පැමිණ තිබිණි.

මෙයින් අදහස් කරන්නේ මෝටර් රථ ප්‍රමාණයක් ආනයනය කළත්, ඒවායේ තනි වටිනාකම සැළකිව යුතු ලෙස වැඩි බවත්, වාරික සහ සුඛෝපභෝගී මගී ප්‍රවාහන වියදම් ක්ෂණික විදේශ විනිමය පිටතට ගලායෑමට හේතු වන බවත් සනාථ කරන බවයි.

මෙම අගය මෙහෙයවන සහ වර්තමාන ආනයන නිර්ණායකයන්ට අනුව බොහෝ විට කැමති වන්නේ, ධාරිතාව 50 kW ඉක්මවන නමුත් 100 kW (HS 87038032) නොඉක්මවන මෝටර ලෙස අර්ථ දක්වා ඇති මධ්‍යම පරාසයේ කාණ්ඩයයි.

එම වාහන මාර්තු සිට අගෝස්තු දක්වා කාලය තුළ ඒකක 2,953ක් පැමිණ ඇත.

රේගු දත්තවලට අනුව, ජනවාරි සහ අගෝස්තු අතර ආනයනය කරන ලද විදුලි වාහනවලින් අතිමහත් බහුතරයක් සපයන චීනය අවිවාදිතව වෙළඳපොළ ආධිපත්‍යය දරයි.

ගණනය කරන ලද දත්ත මත පදනම්ව, චීනය මුළු පරිමාවෙන් දළ වශයෙන් 90%ක් එනම් වාහන 31,239කට හිමිකම් කියන්නේ CIF වටිනාකමෙන් රුපියල් බිලියන 27කට වඩා වැඩි වටිනාකමක් යටතේය.

අරුත සම-නිර්මාතෘ සහ සිවිල් අධ්‍යාපන අධ්‍යක්ෂිකා රෙහානා තව්ෆීක් පවසන පරිදි, මෙම ආධිපත්‍යය දේශීය සංසිද්ධියක් නොව ගෝලීය සංසිද්ධියකි.

“චීන විදුලි වාහන ආධිපත්‍යය දරන්නේ ශ්‍රී ලංකාවේ පමණක් නෙවෙයි; ගෝලීය වශයෙන්, චීන විදුලි වාහන සඳහා ඇති ඉල්ලුම වේගයෙන් වර්ධනය වෙමින් තිබෙනවා,” යැයි තව්ෆීක් පැවසුවාය.

“චීනය ගෝලීය විදුලි වාහන වෙළඳපොළෙන් 62%ක් හිමිකර ගෙන. ඔවුන්ට හොඳම පන්තියේ විදුලි වාහන තාක්‍ෂණය ඇති බැවින් ඒවාට ගෝලීය ඉල්ලුමක් තිබෙනවා. ඔවුන් සාර්ථකව තම අපනයන අංශය අධි තාක්‍ෂණික අපනයන බවට පරිවර්තනය කරමින් සිටිනවා, එම නිසා චීන විදුලි වාහන වැඩිවීම අපේක්ෂා කළ යුතුයි,” ඇය තවදුරටත් පැවසුවාය.

ශ්‍රී ලංකාවේ BYD හි නිල බෙදාහරින්නා වන ජෝන් කීල්ස් CG ඔටෝ, මෙම වසර මුලදී ආනයන තහනම ඉවත් කළ දා සිට ඔක්තෝබර් මුල දක්වා පමණක් විදුලි වාහන 8,011ක් ආනයනය කර ඇති බව තහවුරු කරයි.