October 5, 2025

මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ගයේ කඩවත-මීරිගම අතර කොටසක් ආවරණය කිරීම සඳහා වන ණයකට චීනයේ EXIM බැංකුව විසින් පනවන ලද පොලිය, රාජ්‍ය මුදල් කාරක සභාව ඉදිරියේ සාකච්ඡා වී තිබේ.

මුලින් අමෙරිකානු ඩොලර් බිලියන 1ක් ලෙස යෝජනා කරන ලද ණය මුදල දැන් අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 500 දක්වා අඩු කර ඇති අතර එය ශ්‍රී ලංකා රුපියල්වලින් ලබා දෙනු ඇත.

පොලී අනුපාතය වත්මන් වෙළඳපල තත්ත්වයන් හේතුවෙන් 2.5% ස්ථාවර අනුපාතයක මූලික යෝජනාවේ සිට උපරිම 3.5%ක් සහිත පාවෙන අනුපාතයකට වැඩි වී ඇත.

කෙසේවෙතත්, මෙම විධිවිධානය ශ්‍රී ලංකාවට අහිතකරද යන්න පිළිබඳ ගැටළු මතු විය.

මහාමාර්ග අමාත්‍යාංශය යටතේ 2025 සඳහා වන පරිපූරක ඇස්තමේන්තු පරීක්ෂා කිරීමේදී, කමිටුව සඳහන් කළේ මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය 2025 ජූලි වන විට මාර්ග ව්‍යාපෘති සඳහා දේශීය බැංකුවලින් රුපියල් බිලියන 310කට වඩා ණයට ගෙන ඇති බවයි.

මෙම ණයවලින් කොටසක් ආපසු ගෙවීම සඳහා අමාත්‍යාංශය පරිපූරක ඇස්තමේන්තුව හරහා අයවැය ප්‍රතිපාදනවලින් රුපියල් බිලියන 36ක් ඉල්ලා සිටියේය.

සළකා බැලීමෙන් පසු, පරිපූරක ඇස්තමේන්තුව අනුමත කරන ලදී.

කඩවත-මිරිගම කොටස නිම කිරීම සඳහා, දේශීය අරමුදල්වලින් රුපියල් බිලියන 175ක් අවශ්‍ය බව අමාත්‍යාංශ නිලධාරියෙක් පැහැදිලි කළේය.

කොළඹ, මහනුවර සහ කුරුණෑගල සම්බන්ධ කරන අන්තර් හුවමාරු ඉදිකිරීමෙන් වේගවත් හා වඩා හොඳ ප්‍රවේශයක් ලබා දීම සඳහා 2016 දී ආරම්භ කරන ලද මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතිය 2022 දී නතර කරන ලදී.

එහි කොටස් හතරක් ඇති අතර, කඩවත-මිරිගම පළමු කොටස වඩාත් කැපී පෙනේ.

2022 දී ආර්ථික බංකොලොත්භාවය හේතුවෙන් එහි ඉදිකිරීම් අත්හිටුවන ලදී.

චීනයේ EXIM බැංකුව ණය මුදල නතර කළ අතර, කොන්ත්‍රාත්කරුවන් ද වැඩ නතර කර තිබිණි.

මෑතකදී, ජාතික ජන බලවේග රජය චීනය සමඟ පුළුල් සාකච්ඡා පැවැත්වීමෙන් පසු ව්‍යාපෘතිය නැවත ආරම්භ කරන ලදී.

පවතින කොන්ත්‍රාත්කරු වෙනුවට දේශීය කොන්ත්‍රාත්කරුවන්ට නැවත ටෙන්ඩර් කිරීමේ විකල්පය බලධාරීන් විසින් ගවේෂණය කර ඇතත් ඉහළ පිරිවැය හේතුවෙන් මෙය කළ නොහැකි යැයි සැළකේ.

අවසන් කිරීම හේතුවෙන් කොන්ත්‍රාත්කරුගෙන් සැළකිව යුතු හිමිකම් පෑමක් ඇති වීමට ඉඩ තිබිණි.

එයට අවසන් කිරීමේ ගාස්තු, දඩ මුදල්, ප්‍රමාද වූ ගෙවීම් වියදම් සහ අනෙකුත් කොන්ත්‍රාත් වගකීම් ඇතුළත් වේ.

“කොන්ත්‍රාත් පදනම මත, අවසන් කිරීම සඳහා කොන්ත්‍රාත්කරුට ලාභ අලාභ සහ අනෙකුත් හිමිකම් සඳහා ගෙවීමට සිදුවනවා, එය දඩ සහ පියවීම් වියදම්වලට එකතු කළ විට, අඩු අනුපාතවලට වුණත්, දේශීය කොන්ත්‍රාත්කරුවන් බඳවා ගැනීමෙන් ඉතිරි වන මුදලට වඩා බෙහෙවින් වැඩි වෙයි. එපමණක් නෙවෙයි, දේශීය කොන්ත්‍රාත්කරුවන් සමඟ නැවත ප්‍රසම්පාදනය කිරීම අවම වශයෙන් මාස හයක් ගතවෙයි. එමගින් වැඩ නිම කිරීම තවදුරටත් ප්‍රමාද කරනවා,” යැයි අමාත්‍යාංශයේ උපදේශකයෙක් පැවසීය.

අතීත පසුබෑම් හේතුවෙන් ව්‍යාපෘතිය පාඩුවක් යටතේ සිදු කරන බවට ඇතැම් වාර්තා යෝජනා කළත්, සම්බන්ධතාවට එහි වැදගත්කම නිසා එය අත්‍යවශ්‍ය වේ.

කඩවත-මිරිගම කොටස මිරිගම-කුරුණෑගල කලාපයට සම්බන්ධ වන අතර අවසානයේ මහනුවර දෙසට හැරෙන අතර, එම ව්‍යාපෘතියේ පළමු අදියර දැන් රජයේ අරමුදල් සමඟ සැලසුම් කිරීමට ඉදිරියට යමින් පවතී.

කෙසේවෙතත්, අඟහරුවාදා පැවති රැස්වීමේදී, ප්‍රවාහන, මහාමාර්ග, වරාය සහ සිවිල් ගුවන් සේවා අමාත්‍යාංශයේ නිලධාරීන් පැහැදිලි කළේ, වත්මන් වෙළඳපල තත්ත්වයන් හේතුවෙන් චීන EXIM බැංකු ණය පොලිය මුලින් යෝජිත 2.5% ස්ථාවර අනුපාතයකින් 3.5%ක සීමාවකට මාරු කර ඇති බවයි.

මේ සම්බන්ධයෙන් තවදුරටත් සාකච්ඡා අපේක්ෂා කෙරේ.