August 10, 2025

අන්තර්ජාතික මට්ටමේ කැසිනෝ ශාලාවක් සහිත මෙරට නවතම ඒකාබද්ධ නිවාඩු නිකේතනය පසුගිය 2 වැනිදා උත්සවශ්‍රීයෙන් දියත් වූයේ බොහේ දෙනෙකුගේ අවධානය දිනා ගනිමිනි.

එහෙත් කැසිනෝ සඳහා අධීක්ෂණ අධිකාරියක් නොමැතිකම එම ක්ෂේත්‍රය සම්බන්ධයෙන් ඇති බරපතළ අඩුපාඩුවකි.

සූදු සඳහා මෙරට නියාමන පරිසරය කෙතරම් ප්‍රාථමිකද යත්, ආසියාවේ ප්‍රමුඛතම කැසිනෝ ක්‍රියාකරු වන මෙල්කෝ රිසෝර්ට්ස් ඇන්ඩ් එන්ටර්ටේන්මන්ට් පවා සිය 2024 වාර්ෂික වාර්තාවේ ඒ පිළිබඳ කණස්සල්ල පළ කර තිබිණි.

මාර්තු මාසයේදී නිකුත් කරන ලද එම වාර්තාවේ සඳහන් වුයේ “… ශ්‍රී ලංකාවේ කැසිනෝ පාලනය කරන නියාමන රාමුව සාපේක්ෂව සීමිතය, බලපත්‍ර අවශ්‍යතා, ක්‍රීඩා බදු බැඳීම් සහ සාමාන්‍ය මුදල් විශුද්ධිකරණයට එරෙහි ප්‍රමිතීන් කෙරෙහි අවධානය යොමු කරයි,”යනුවෙනි.

“අපි ශ්‍රී ලංකාව සඳහා බලපත්‍රය ලබාගෙන ඇතත්, නුදුරු අනාගතයේ දී නීතිමය සහ නියාමන පරිසරය වෙනස් විය හැකි ආකාරය පිළිබඳ සැළකිව යුතු අවිනිශ්චිතතාවක් පවතී. එපමණක් නොව, වත්මන් නියාමන රාමුව සීමිතව පවතින බැවින්, වගකිවයුතු ක්‍රීඩා, ආයතනික පාලනය සහ මුදල් විශුද්ධිකරණයට එරෙහි නීති හෝ රෙගුලාසි අනාගත කැසිනෝ නියාමන අධිකාරියක් විසින් සම්මත කර ගන්නේ හෝ ක්‍රියාත්මක කරන්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳ අපට ඇත්තේ අඩු දැනුමක් පමණි,” යනුවෙන් ද වාර්තාව සඳහන් කරයි.

“ඊට අමතරව, ශ්‍රී ලංකාවේ කැසිනෝ පිළිබඳ මහජන මතය වෙනස් වුවහොත් හෝ ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයන් වඩාත් සීමාකාරී ක්‍රියාමාර්ග අනුගමනය කරන්නේ නම්, අපගේ බලපත්‍රය පවත්වා ගැනීමේදී හෝ අපගේ මෙහෙයුම් පුළුල් කිරීමේදී අපට අනපේක්ෂිත අභියෝගවලට මුහුණ දිය හැකිය,” යනුවෙන් එම වාර්තාවේ තවදුරටත් සඳහන් වේ.

“මෙම අවිනිශ්චිතතා සැළකිල්ලට ගෙන, ශ්‍රී ලංකාවේ ක්‍රීඩා කිරීම සම්බන්ධයෙන් විකාශනය වන රෙගුලාසි සහ ආකල්ප අපගේ ව්‍යාපාරයට, මූල්‍ය තත්ත්වයට සහ මෙහෙයුම්වල ප්‍රතිඵලවලට අහිතකර ලෙස බලපාන්නේ නැති බවට සහතිකයක් නැත,” යනුවෙන් ඔවුන් නිගමනය කර තිබේ.

මේ වනවිට සූදු නියාමන අධිකාරී පනත් කෙටුම්පතක් ශ්‍රී ලංකාව විසින් ඉදිරිපත් කර ඇති අතර එය සම්මත වුවහොත් අශ්ව රේසිං ආඥාපනත, සූදු ආඥාපනත සහ කැසිනෝ ව්‍යාපාර (නියාමනය) පනත වැනි ක්‍රීඩා කිරීමට අදාළ අනෙකුත් නීති අවලංගු වනු ඇත.

ඔට්ටු ඇල්ලීමේ සහ සූදු බදු පනත පමණක් වලංගු වනු ඇත.

මුදල් විශුද්ධිකරණයට එරෙහි සහ ත්‍රස්ත විරෝධී මූල්‍යකරණ රෙගුලාසි, 2018 අංක 1 දරන නම් කරන ලද මූල්‍ය නොවන ව්‍යාපාර නීති ද කැසිනෝ සහ සූදු නිවාස සඳහා බලපානු ලැබේ.

මෙල්කෝ වාර්තාව පෙන්වා දෙන පරිදි, මෙම නීති මගින් අමෙරිකානු ඩොලර් 3,000කට සමාන හෝ ඊට වැඩි ගනුදෙනු සඳහා පාරිභෝගික අනන්‍යතා සත්‍යාපනය කිරීම සහ සවිස්තරාත්මක තොරතුරු රැස් කිරීම අනිවාර්ය කරයි.

දේශපාලනිකව නිරාවරණය වූ පුද්ගලයන් වැනි ඉහළ අවදානම් සහිත ගනුදෙනුකරුවන් සඳහා වැඩි දියුණු කළ ක්‍රියාමාර්ග අවශ්‍ය වේ.

මුදල් විශුද්ධිකරණයට එරෙහි අනුකූලතාව අධීක්ෂණය කිරීම, සැක සහිත ගනුදෙනු වාර්තා කිරීම සහ වාර්තා තබා ගැනීමේ සහ වාර්තා කිරීමේ බැඳීම් පිළිපැදීම සහතික කිරීම වෙනුවෙන් කැසිනෝ විසින් ජ්‍යෙෂ්ඨ කළමනාකරණ මට්ටමේ අනුකූලතා නිලධාරියෙකු පත් කළ යුතුය.

“මෙම රෙගුලාසිවලට අනුකූල නොවීම සැළකිව යුතු දඩ සහ දඬුවම් පියවර පැනවීමට හේතු විය හැක,” යනුවෙන් මෙල්කෝ සටහන් කරයි.

මූල්‍ය ගනුදෙනු වාර්තා කිරීමේ පනත, ඒ යටතේ නිකුත් කරන ලද නීති, රෙගුලාසි සහ නියෝග පිළිපැදීම සහ ඔවුන්ගේ මාර්ගගත වේදිකා හරහා ව්‍යාපාරික සබඳතා ඇති කර ගත් ගනුදෙනුකරුවන්ගෙන් හඳුනාගැනීමේ ලේඛනවල පිටපත් ලබා ගැනීමට අපොහොසත් වීම සම්බන්ධයෙන් පරිපාලන දඬුවම් ලෙස මහ බැංකුව විසින් පසුගියදා දේශීය කැසිනෝ ශාලා දෙකක් වන බැලීස් ලිමිටඩ් සහ බෙලාජියෝ ලිමිටඩ් වෙත රුපියල් මිලියන 1.5 බැගින් දඩ නියම කරන ලදී.

නව කැසිනෝ ශාලාව විවෘත කිරීමට පෙර රජය විසින් සූදු නියාමන අධිකාරියේ (GRA) කෙටුම්පත පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත් කරනු ඇතැයි අපේක්ෂා කරන ලදී.

කෙටුම්පත් නීතියේ වත්මන් ස්වරූපයෙන් අධිකාරිය කෙරෙහි සැළකිව යුතු බලපෑමක් ඇති අදාළ අමාත්‍යවරයා සඳහා යෝජිත අධිකාරිය රබර් මුද්‍රාවක් වීම වැළැක්වීමට එහි වගන්ති ශක්තිමත් කරනු ඇතැයි ද අපේක්ෂා කරන ලදී.

වර්තමාන ස්වරූපයෙන්, පනත් කෙටුම්පත සම්මත වුවහොත් මුදල් අමාත්‍යවරයාගේ නියෝජිතයකු ලෙස සේවය කරන ස්වාධීන නොවන නියාමකයකු ස්ථාපිත වීමට ඉඩ තිබේ.

එය අන්තර්ජාතික මට්ටමේ ප්‍රසිද්ධ කැසිනෝ ක්‍රියාකරුවකුට කිසිදු සැනසීමක් ලබා නොදෙනු ඇත.