June 1, 2025

විදුලි වාහන (EV) සඳහා ආරෝපණ අවශ්‍යතා ඉහළ යෑමත් සමග එය සපුරාලීම සඳහා කිලෝමීටර 50ක පරතරයකින් වෙන් කර ඇති විදුලි ආරෝපණ මධ්‍යස්ථාන 90ක් ප්‍රමාණවත් වනු ඇති බව 2022 අධ්‍යයනයකින් සොයාගෙන ඇති බව ශ්‍රී ලංකා සුනිත්‍ය බලශක්ති අධිකාරිය (SLSEA) පවසයි.

ශ්‍රී ලංකා සුනිත්‍ය බලශක්ති අධිකාරිය පවසන පරිදි, 2022 දී ශ්‍රී ලංකාවට බලපෑ ඉන්ධන අර්බුදය අතරතුර, දේශීය ඉල්ලුමට සරිලන පරිදි අවශ්‍ය විදුලි වාහන යටිතල පහසුකම් මැනීම සඳහා අධ්‍යයනයක් සිදු කර ඇති බව එහි අධ්‍යක්ෂ ජනරාල් එච්.කේ. වික්‍රමසිංහ පැවසීය.

ඒ අනුව, දිවයින පුරා පැතිරී ඇති, කිලෝමීටර 50ක පරතරයකින් වෙන් කර ඇති විදුලි ආරෝපණ මධ්‍යස්ථාන 90ක්, ඒ වන විට රටේ තිබූ විදුලි වාහන 5,000-6,000ක ආරෝපණ අවශ්‍යතා සපුරාලීමට ප්‍රමාණවත් වනු ඇති බව අධ්‍යයනයෙන් සොයාගෙන ඇති බව ඔහු හෙළි කළේය.

“සියලුම A- සහ B-ශ්‍රේණි මාර්ග ආවරණය කිරීමට අවශ්‍ය ආරෝපණ මධ්‍යස්ථාන ගණන හඳුනා ගැනීම සඳහා අපි අධ්‍යයනයක් කළා, එමඟින් මිනිසුන්ට ඔවුන්ගේ විදුලි වාහන ආරෝපණය කිරීම ගැටලුවක් බවට පත් නොවී තමන්ට අවශ්‍ය ඕනෑම තැනකට ගමන් කළ හැකියි. අධ්‍යයන ප්‍රතිඵලවලට අනුව, කිලෝමීටර 50ක පරතරයකින් යුත් ආරෝපණ මධ්‍යස්ථාන 90ක් සඳහා ආයෝජනය කිරීම මුළු රටම ආවරණය කිරීමට ප්‍රමාණවත්,” ඔහු පැවසීය.

අධ්‍යයනය කරන අවස්ථාවේ රට තුළ විදුලි වාහන 5,000-6,000ක් පමණ තිබූ බව ඔහු තවදුරටත් සඳහන් කළේය.

වත්මන් විදුලි වාහන බලඇණිය 10,000 දක්වා වර්ධනය වී තිබුණත්, එක් එක් ස්ථානයේ ආරෝපණ කවුළු ගණන වැඩි කිරීමෙන් ආරෝපණ මධ්‍යස්ථාන 90ක් හරහා ඉල්ලුම සපුරාලිය හැකි බව ඔහු කියා සිටියේය.

“වාහන සංඛ්‍යාව වැඩි වන විට, අවශ්‍ය වන්නේ ස්ථාන ගණන වැඩි කිරීම නොව කවුළු ගණන වැඩි කිරීමයි,” යනුවෙන් වික්‍රමසිංහ පැවසීය.

කෙසේවෙතත්, විදුලි වාහන බලඇණිය වාහන 10,000 ඉක්මවා ව්‍යාප්ත වුවහොත් අධ්‍යයනයේ සොයාගැනීම් තවදුරටත් අදාළ නොවන බව ඔහු පිළිගත්තේය.

අවශ්‍ය ආරෝපණ යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනය කිරීම සඳහා අවශ්‍ය අරමුදල් රජයට තවමත් ලබා ගැනීමට නොහැකි වී ඇති බවත්, බහුපාර්ශ්වික පරිත්‍යාගශීලී ආයතන හරහා මෙම අරමුදල් රැස් කිරීමට විකල්ප ගවේෂණය කරමින් සිටින බවත් ඔහු තවදුරටත් පැහැදිලි කළේය.

කෙසේවෙතත්, ජෝන් කීල්ස් හෝල්ඩින්ග්ස් BYD හි අලෙවිකරු ලෙස දේශීය විදුලි වාහන වෙළඳපොළට පිවිසීමත් සමඟ, ආරෝපණ මධ්‍යස්ථාන පිහිටුවීම සඳහා සමාගම එහි කීල්ස් සුපිරි වෙළඳසැල් ස්ථාන භාවිත කිරීමට පොරොන්දු වී ඇති බව ඔහු සඳහන් කළේය.

එවැනි ධනාත්මක වර්ධනයන් පෙන්නුම් කරන්නේ රජයේ මැදිහත්වීමක් හෝ ආයෝජනයක් අවශ්‍ය නොවී පෞද්ගලික අංශයට පමණක් විදුලි වාහන සඳහා අවශ්‍ය යටිතල පහසුකම් ස්ථාපිත කළ හැකි බවයි.