September 7, 2025

ජීවිත 15ක් බිලිගත් ඇල්ල බස් අනතුරෙන් පසුව, හෙට (8) පැවැත්වීමට නියමිත මාර්ග ආරක්ෂාව පිළිබඳ උපායමාර්ගික රැස්වීමකදී සාකච්ඡා කිරීමට නියමිත වාහන අමතර කොටස්වල මිල අඩු කිරීමේ යෝජනාවක් රජය ගවේෂණය කරමින් සිටී.

තිරිංග ක්‍රියා විරහිත වීම හේතුවෙන් ඇති වූ බවට වාර්තා වන මෙම ඛේදජනක සිදුවීම, මාර්ග ආරක්ෂාව සහ වාහන හිමියන්ට දැරිය හැකි මිලකට අමතර කොටස් ලබා ගත හැකි පියවර සළකා බැලීමට අමාත්‍යාංශය පොළඹවා තිබේ.

රජය මෙම යෝජනාව ගවේෂණය කරමින් සිටින බව ප්‍රවාහන හා මහාමාර්ග නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය ප්‍රසන්න ගුණසේනගේ මහජන සම්බන්ධතා නිලධාරී ඩේමියන් වීරක්කොඩි තහවුරු කළේය.

අමතර කොටස්වල පිරිවැය අඩු කිරීමෙන්, දෝෂ සහිත සංරචක ප්‍රතිස්ථාපනය කිරීමට වාහන හිමියන් දිරිමත් කිරීමට සහ එමඟින් සමස්ත මාර්ග ආරක්ෂාව වැඩි දියුණු කිරීමට රජය බලාපොරොත්තු වේ.

මෙම වැඩසටහන සියලුම වාහන සඳහා අනිවාර්ය මාර්ග යෝග්‍යතා පරීක්ෂණ වැනි පියවර යෝජනා කරන ‘Go Safe – මාර්ග ආරක්ෂණ ක්‍රියාකාරී සැලැස්ම 2025–2026’ හි ‘ආරක්ෂිත වාහන’ කොටසට අනුකූල වේ.

වීරක්කොඩිට අනුව, සැළකිව යුතු අභියෝගයක් වන්නේ නියාමනය නොකළ පෞද්ගලික බස් රථ බහුලව පැවතීම සහ ආරක්ෂාවට අදාළ සංරචකවල අධික පිරිවැයයි.

ඇල්ල බස් අනතුර පිළිබඳ මූලික පරීක්ෂණවලින් යාන්ත්‍රික දෝෂයක හැකියාවක් පෙනී යන බව පොලිසිය පවසයි.

මෝටර් රථ ප්‍රවාහන දෙපාර්තමේන්තුවේ විශේෂඥයකු සුන්බුන් පරීක්ෂා කර දෝෂය දැක්වෙන වාර්තාවක් ඉදිරිපත් කර ඇත.

නිශ්චිත හේතුව තීරණය කිරීම සඳහා තවදුරටත් පරීක්ෂණ සිදුවෙමින් පවතී.

බ්‍රහස්පතින්දා (4) රාත්‍රියේ ඇල්ල-වැල්ලවාය මාර්ගයෙන් ඉවතට ගිය බස් රථයේ කොටස් හෙට (8) වැඩිදුර පරීක්ෂණය සඳහා රජයේ රස පරීක්ෂක වෙත භාර දෙනු ලැබේ.

ආනයනික අමතර කොටස්වල ඉහළ මිල ප්‍රධාන වශයෙන් ස්ථර ගණනාවක බදු ව්‍යුහයක් නිසා ඇතිවේ.

මෙයට 5–10% දක්වා පරාසයක මූලික ආනයන බද්දක්, 18%ක අගය එකතු කළ බද්දක් (VAT) සහ අනෙකුත් අදාළ බදු ඇතුළත් වේ.

මෙම බදු ගණනය කරනු ලබන්නේ ආනයනික භාණ්ඩවල පිරිවැය, රක්ෂණය සහ භාණ්ඩ ප්‍රවාහන (CIF) වටිනාකම මත පදනම්ව වන අතර එමඟින් පාරිභෝගිකයන් සඳහා අවසාන මිල සැළකිව යුතු ලෙස වැඩි වේ.