September 17, 2025

මෙරට පාසල් විෂය මාලාවට කොන්ඩම් භාවිතය හඳුන්වා දීම පිළිබඳ සාකච්ඡාව ඇනහිට ඇති බවත් මූලික සාකච්ඡා වටයේ සිට කිසිදු ප්‍රගතියක් ලබා නොමැති බවත් වාර්තා වේ.

මූලික සාකච්ඡාවෙන් පසු කිසිදු ප්‍රගතියක් ලබා නොමැති බව අභ්‍යන්තර ආරංචි මාර්ග කියයි.

HIV සහ ලිංගිකව සම්ප්‍රේෂණය වන ආසාදන (STI) වැළැක්වීමේ පියවර පන්ති කාමර තුළ ඉගැන්වීමට ඒකාබද්ධ කිරීම සඳහා කරන යෝජනාව සම්බන්ධයෙන් සෞඛ්‍ය සහ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශ අතර ගැටුමක් ඇති වී ඇති බව මීට පෙර වාර්තා වී තිබිණි.

කෙසේවෙතත්, සෞඛ්‍ය සහ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශ නිලධාරීන් අතර පැවති මූලික සාකච්ඡාවෙන් පසු, මේ දක්වා කිසිදු ඵලදායී ක්‍රියාමාර්ගයක් ගෙන නොමැත.

සෞඛ්‍ය අමාත්‍යාංශ නිලධාරීන් මෙය විෂය මාලාවට ඇතුළත් කිරීම සඳහා බලපෑම් කර ඇතත්, අධ්‍යාපන බලධාරීන් අඛණ්ඩ අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණ උපුටා දක්වමින් එම පියවර ප්‍රමාද කර ඇති බව වාර්තා වේ.

මෙම ගැටළු තිබියදීත්, අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ සහයෝගය නොමැතිව, යෝජනාව නුදුරු අනාගතයේ දී ඉදිරියට යෑමට ඉඩක් නොමැති බව මූලාශ්‍රය අවධාරණය කළේය.

සෞඛ්‍ය අමාත්‍යාංශයේ ජාතික ලිංගාශ්‍රිත රෝග/ඒඩ්ස් පාලන වැඩසටහන මෑතකදී නිර්දේශ කළේ කොන්ඩම් භාවිතය, පූර්ව නිරාවරණ වැළැක්වීම (PrEP) සහ පශ්චාත් නිරාවරණ වැළැක්වීම (PEP) ඇතුළු වැළැක්වීමේ පියවර සිසුන්ට විධිමත් ලෙස හඳුන්වා දිය යුතු බවයි.

ජාතික අධ්‍යාපන ආයතනය ඒ අනුව 10 ශ්‍රේණියේ විද්‍යා පෙළපොතට අන්තර්ගතය ඇතුළත් කිරීම සඳහා යෝජනා කෙටුම්පත් කර ඇති අතර, විෂය නිර්දේශයේ පවතින හිඩැස් පියවීම සඳහා වයසට ගැළපෙන, සාක්ෂි මත පදනම් වූ දැනුම ලබා දීම අරමුණු කර ඇත.

ජාතික ඒඩ්ස් කවුන්සිලයේ උපදේශන සහ කොන්ඩම් ප්‍රවර්ධන කමිටුව විසින් මෑතකදී කරන ලද සමාලෝචනයක් මගින් වර්තමාන විෂය නිර්දේශයේ බරපතළ අඩුපාඩු සලකුණු කර ඇති අතර, ප්‍රධාන වැළැක්වීමේ උපාය මාර්ග පිළිබඳ සිසුන් ප්‍රමාණවත් ලෙස දැනුවත් කර නොමැති බවට අනතුරු අඟවා තිබේ.